Onze laatste etappe in sneltreinvaart naar Beijing
2 augustus 2016 - Beijing, China
We razen met ruim 300 km/h in de hogesnelheidstrein in vijf en half uur van Xi’an naar Beijing, een afstand van iets meer dan 1200 km. Zeg maar, de jaarlijkse zwarte zaterdag in de zomer richting Zuid-Frankrijk. Naast alle mooie plaatsen, bijzonder gewoontes zijn we diep onder de indruk geraakt over de gerealiseerde ambities van dit land.
We hebben de afgelopen periode, zowel het platteland als de immense steden een klein beetje leren kennen. Vanaf 2010 wonen er inmiddels meer Chinezen in de steden dan op het platteland. Deze enorme urbanisatie is overal zichtbaar in de steden, we hebben heel veel bouwactiviteiten gezien. Enorm veel Chinezen wonen op een vierkante kilometer, het blijft voor ons wonderlijk, hoe deze steden kunnen blijven functioneren.
Bedenk je, in Hongkong wonen ongeveer 7 miljoen inwoners, in Guangzhou 14 miljoen, in Xi'an ruim 7,5 miljoen en Beijing spant de kroon met 24 miljoen inwoners. Meer inwoners dan in heel Nederland!.. De steden hebben een omvang en een vorm die we in Europa niet of nauwelijks kennen. In deze enorme steden bevinden zich grote metro netwerken om de stad te kunnen laten te functioneren.
Zowel op het platteland als in de steden hebben vrijwel alle Chinezen een smart telefoon, zowel jong als oud is aan de gang op deze telefoons. WeChat heeft vrijwel iedere Chinese en is het antwoord op Facebook en Whatsapp. Uber functioneert goed in China en is door de regering goed gekeurd. En prompt lazen we vanmorgen dat Uber China wordt overgenomen door een Chinese organisatie. Ons beeld de Chinezen zijn misschien wel meer online verbonden dan wij zijn.
Boven de grond veel auto’s en wolken uitlaatgassen. Deze grootse steden worden via vliegverbindingen en highspeed treinnetwerken met elkaar verbonden.
Tijdens onze reis naar Beijing komen we langs steden waar we nog nooit van hebben gehoord, wat dacht je van Zengzhou in de provincie Hunan met maar 9 miljoen inwoners en Shijazhuang met ruim 10 miljoen inwoners. De namen zijn ook in gewoon Romaans schrift amper te onthouden.
In alle steden zien we hetzelfde, heel veel bouwkranen die enorm hoog boven de bouwtorens uitsteken, veelal zijn de steigers opgebouwd uit bamboe.
Wat zijn we onder indruk van de ambitie van China en vragen ons of af deze steden over 10 jaar ook nog kunnen functioneren. Ach, het zal wel goed komen. De Chinezen hebben immers de ‘Great Wall’ gebouwd. Ook deze bezienswaardigheid gaan we de komende dagen bezoeken.
Lieve groet, Rob & Nelly