Vreemde automerken en bij twijfel vooral inhalen

27 juli 2016 - Guilin, China

Dinsdag zijn we keurig opgehaald door onze taxi-driver, voor een rit die ons vanuit Ping’an in zo’n 3,5 uur naar de volgende bestemming in Yangshuo brengt. Deze vriendelijke chauffeur blijkt al snel een erg ongeduldig heerschap. Ook deze chauffeur claxonneerde bij iedere verdachte beweging van de weggebruikers: vrachtwagens, scooters, auto’s, fietsers en voetgangers.

Chinezen rijden nu eenmaal anders dan de gemiddelde Nederlander. Zo houden Chinezen allereerst van inhalen op tweebaanswegen. Zij doen het inhalen bij voorkeur vlak voor een onoverzichtelijke bocht en om de tegenligger dit duidelijk te maken toeteren zij meerdere malen.

Tijdens onze rit bleek dat dit inhaal initiatief weleens vanuit beiden kanten wordt ingezet. Met vier auto’s tegelijk een onoverzichtelijke bocht in is te veel. De Chinezen zijn praktisch en lossen dit al rijdend en remmend op een ‘veilige’ manier op. Bromfietsen die niet direct aan de kant gaan, kunnen rekenen op straf: het vervelend afsnijden. Zowel op de motor en bromfiets is het dragen van een helm niet verplicht, meerdere mensen mogen op de motorfiets. In de auto mag je bellen zonder carkit, de gordel hoeft niet verplicht te worden gedragen, bier mag gedronken worden tijdens het rijden, geen voorrang geven bij zebrapaden en uitritten is geen probleem en ook over 80 km/u in de bebouwde kom doen de chinezen niet moeilijk. Iedereen lijkt het te accepteren en het verkeer vindt zonder al te veel ongelukken zijn eigen weg. Mocht dit niet het geval zijn, ontbreekt een gevarendriehoek 9 op de 10 keer. De chinezen (met name vrachtwagenchauffeurs) lossen dit op door een touw te spannen van de wagen tot de weg en hier rode tasjes aan te hangen en waar mogelijk hangen zij hun kleding ook nog even uit over deze lijn. Bij gebrek aan rode plastic tasjes wordt gebruik gemaakt van grote stapels takken op de weg. Het is even wennen, maar het werkt wel.

IMG_9340

Anders wordt het als je aankomt bij een spoorwegovergang, alle regels die er nog leken te zijn, verdwijnen onmiddellijk. Om het op zo’n utregs te zeggen: de pleuris breekt dan uit. Het is voordringen geblazen en wie er voorrang heeft is onduidelijk: het is een grote chaos.

IMG_9344IMG_9342IMG_9341

Als laatst staat er ook vanalles op de weg geparkeerd, steken wandelaars op hun gemakje over zonder opzij te kijken en wordt regelmatig gebruik gemaakt van de vluchtstrook.

China is een land dat de automobilist en de heilige koe nog waardeert. Wat een litertje benzine kost zijn we nog niet achter.

Chinese automerken

Onze ongeduldige chauffeur bestuurde vandaag zijn ruime Golden Dragon bus. Wat opvalt naast de Europese automerken, zijn de vele Chinese of de in ieder geval voor ons onbekende auto merken. Inmiddels heeft Roy er een hobby bij, hij fotografeert onbekende merken en vraagt jullie hulp! Zoals jullie weten, hij is nu eenmaal geen autokenner.

IMG_1107IMG_1122

IMG_1118

IMG_1114

Veilig aangekomen

Uiteindelijk zijn we veilig aangekomen in een heus resort, midden in het karstgebergte in de provincie Guangxi. In delen van deze provincie zijn ze trouwens dol op hondenvlees. Speciaal voor de mannen, hondenvlees is goed voor de potentie! Kijk je toch weer anders aan tegen deze vriendelijke huisdieren.

1. Erny:
    27 juli 2016
    Nou Maike en Xián, je zou verwachten dat jullie, na vele jaren op de achterbank bij jullie vader, inmiddels toch vertrouwd zouden moeten zijn met snel onverwacht bochtenwerk en vele tempowisselingen zonder dat daar een goede reden voor is! We vinden het leuk en soms ontroerend om over jullie belevenissen daar te lezen. Veel plezier nog daar!
  2. Nelletje:
    28 juli 2016
    Please, come back alive!
  3. Esther:
    28 juli 2016
    Doodeng. Ogen dicht en hopen dat je snel op de plaats van bestemming bent.
    Ook doodeng wat jullie de komende dagen gaan eten. Woef.
  4. Peter, Miriam, Lotte, Rutger, Florent en Sophie:
    30 juli 2016
    Prachtig om te lezen buurtjes! Ik heb even naar de automerken gekeken, maar het is bizar hoeveel merken er zijn. Ik zou zeggen blijf maar lekker Volvo rijden! Hierbij de link naar de Chinese automerken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_automerken_naar_land#China
    Wij blijven jullie volgen! groetjes van nr. 13.