Goh, wat is de wereld mooi!

26 juli 2016 - Guilin, China

Vannacht heerlijk geslapen in het hotel van de familie LiQing, het familie hotel bevindt zich boven in het dorp, met een heerlijk overzicht. Een 'room with a view'. Volgens de familie is dit  de ´biggest and most famous three start hotel´. Wij vinden het vooral erg Chinees met een aangename sfeer. Veel Nederlandse groepen komen hier langs. De Chinese eigenaar spreekt dan ook een aantal Nederlandse woordjes, als ´ja´, ´nee´,´lekkel´, ´goedemolgel´

IMG_0986

We hebben de familie kamer zodat de dames heerlijk kunnen genieten van het gesnurk van Roy. Voorts mag het WC papier niet in het toilet worden gegooid, maar in het bestemde afvalemmertje. Het WC papier is van rijstpapier en de rolletjes zijn (te) klein. Voor de gezonde Nederlandse man een enorme uitdaging om met schone billen de dag te beginnen. De dames geven aanwijzingen hoe het makkelijkst kan worden geveegd. Mogelijk is dat de reden waarom de Chinees vooral gehurkt een behoefte doen op open toiletten.

Warm water voor de douche wordt via een hout gestookte CV aangeleverd, dit kan ´s morgens en ´s avonds

IMG_1016

Maandag 25 juli zijn we later opgestaan en van een heerlijk ontbijt genoten. Om 10:00 gestart met onze wandeling door de prachtige rijstterrassen met als doel twee schitterende uitgangspunten te bezoeken. Zowel maandag als dinsdag hebben we genoten van bijzondere omgeving en de uiterst vriendelijke Chinezen.

En wat doen Nederlanders die weinig wandelervaring hebben, zij starten pas als het al erg warm is. Niet handig, veel drinken, veel zweten en het tempo aanpassen aan de temperatuur is dan de remedie. We hebben de Utrechtse dom volgens de hoogte meter meerdere keren beklommen.

IMG_0513

Naast de mooie intense groene kleur, valt het ingenieuze systeem van irrigatie op, bijna niet voor te stellen dat de eerste terrassen zo´n 800 jaar geleden door de Chinezen zijn aangelegd.

IMG_0580

Het eten eenvoudig maar heerlijk, en de bamboe rijst het locale culinaire hoogstandje van het dorp mocht natuurlijk niet ontbreken.

1. Esther:
    26 juli 2016
    Prachtig zeg! Wat een reis! We genieten enorm van jullie verhalen. We hadden graag met jullie meegereisd.