Dagje panda's kijken

25 juli 2016 - Guangzhou, China

Als je in China bent, kun je het land natuurlijk niet verlaten zonder panda's te hebben gezien. Volgens de receptioniste hebben ze hier in Guangzhou 2 dierentuinen: een kleine en een grote. Na wat googlen leek het erop dat de panda's in de kleine dierentuin door de warmte naar binnen waren gebracht en daardoor nauwelijks te zien waren. We besloten de 40 minuten durende metrorit naar het de grote dierentuin te nemen: het Chimelong Safaripark. Een metrokaartje (of eigenlijk muntje) kopen gaat hier heel anders trouwens, op een grote metrokaart kun je in de machine aantikken waar je heen wil. Er is heel duidelijk aangegeven waar je heen moet en alles ziet er super netjes uit, kan de NS nog wat van leren.

Eenmaal het metrostation uitgelopen kwamen we aan in een compleet andere wereld. Het leek net Disneyland maar dan  misschien nog wel 3 keer groter. Naast een Safaripark hadden ze ook een pretpark, vogelpark en waterpark waar je vanaf de metro met een speciale shuttlebus naartoe kon worden vervoerd, het was anders veel te lang lopen.

IMG_9831

Na binnenkomst pakten we de plattegrond en zagen we al gauw dat je voor dit park zo'n 2 dagen uit moet trekken wil je alles kunnen zien. We besloten linksom te gaan, zodat we de leukste dieren (waaronder de panda's!) konden zien, naar wat shows konden gaan en konden eindigen met een trein door het safaripark waarna we door de andere uitgang het park konden verlaten (het park was zo groot dat ze twee in-/uitgangen hadden, het kost je zowat een half dag om van de ene ingang naar het andere te lopen).

Na het zien van de flamingo's, mandrilapen en mega kooikappers die zich gedroegen alsof ze in geen jaren eten hadden gehad, terwijl ze om de 5 minuten werden gevoederd door bezoekers die babyflesjes met vissenvoervloeistof (...) of vissenvoer kochten, konden we even wat gaan eten. Overal alleen maar chinees te koop en daar hadden we even geen zin in. We zagen worstjes liggen en dachten "yes, hotdogs", maar we kwamen bedrogen uit.

20160723_13282720160723_134139

Na de lunch waren we precies op tijd voor de show in het hippotheater. We wisten niet echt wat er komen ging (waarschijnlijk iets met nijlpaarden) maar ze hadden ventilators dus we vonden het allang prima. Na even kijken in de map leek het een vogelshow te worden. Beide verwachtingen werden beantwoord. En overtroffen. Vrijwel alle dieren van het dierenpark kwamen zowel apart als samen voorbij en werden gevoederd door vrijwilligers. De dieren vlogen, renden, zwommen, klommen, het was adembenemend mooi.

20160723_142335 20160723_140512 20160723_141241

Hierna wilden we de panda's zien, maar de ingang was ver te zoeken. Ook de wegwijsbordjes boden geen uitkomst dus spraken we een medewerker van het park aan. We hadden geluk, hij bracht ons (na een wandeling van zo'n 10 minuten) precies waar we zijn moesten. We keken nog even bij de olifanten die gevoederd werden. Xian vroeg zich af wat dat lange ding tussen de poten van de olifant toch was, maar kon het antwoord al vrij snel raden. Ook was er een olifantenshow. Van basketballen, dansen, helpen touwtje springen tot voetballen, ze konden het allemaal. Het leek erop alsof ze het zelf ook leuk vonden en ze goed behandeld werden, wat ons gerust stelde.

IMG_0013

Door het warme weer waren de panda's naar binnen verplaatst, waar ze op grote ijsblokken konden afkoelen. Overal in Chimelong hebben ze het over 'a miracle', iets wat slaat op de panda's. Chimelong is namelijk het eerste dierenpark waar een panda 3 jongkies heeft gekregen die het allemaal overleefd hebben. Dat was al in 2004 (??) dus inmiddels waren ze al erg groot, maar dat maakte ze niet minder schattig.

20160723_145208

Na nog wat andere dieren liepen we naar het safaripark, waar we al zittend in een treintje de dieren in het wild konden bekijken. Ook dit was weer prachtig, vooral de Afrikaanse savanne.

We sloten de dag af met een broodje Subway dat ons avondeten was. Na zo'n dagje pretpark is dat wel lekker makkelijk en bovendien hadden we het even gehad met al dat chinees. De snelle hap kwam goed van pas, want om 6 uur ging de wekker

1. Nelletje:
    25 juli 2016
    Hele mooie, interessante verhalen.
    En het bezoek aan het special needs kindertehuis - absolutely touching!
  2. Babs:
    25 juli 2016
    Wat leuk geschreven, het is net of ik mee liep door het park. Goede reis, terug naar huis.